stat4u

Gościmy on-line

Naszą witrynę przegląda teraz 7 gości 

Designed by:
SiteGround web hosting Joomla Templates
O jodze PDF Drukuj Email

O JODZE
Czym jest hatha joga?

Hatha joga to system pracy z ciałem oddechem i psychiką oparty na wielowiekowej tradycji indyjskiej. 
Kto może ćwiczyć jogę?
Jogę może ćwiczyć każdy niezależnie od wieku, płci, i kondycji fizycznej. Nie daj się zwieść
opiniom, że jesteś za stary, za sztywny, za gruby, czy zbyt zajęty. Joga jest procesem który porowadzi do przemiany. Ważna jest praktyka.

Ćwiczenia

Jakie są efekty ćwiczenia jogi?
Poszczególne pozycje zwane asanami wpływają korzystnie na narządy wewnętrzne, wzamcniają i uelastyczniają mięśnie i stawy. Sprzyjają regenearcji układu nerwowego oraz wyciszeniu umysłu. Wcale nie musimy niedołężnieć z wiekiem i biernie przyglądać się stopniowemu pogarszaniu się funkcji ciała . Systematyczna praktyka jogi działa profilaktycznie na większość chorób i dolegliwości. Przynosi ulgę przy bólach kręgosłupa i stawów, schorzeniach układu pokarmowego, oddechowego a także przy problemach z sercem i ciśnieniem. Joga uczy zdrowego dystansu do trudów i trosk codziennego życia oraz daje energię do twórczego ich pokonywania.

Ćwiczenia
Jak ćwiczyć jogę ?
Do praktykowania jogi wystarczy nam kawałek podłogi o wymiarach 2x2 m, koc lub mata oraz przy niektórych asanach długi mocny pasek.Asany powinno się wykonywać w miejscu czystym dobrze przewietrzonym, wolnym od hałasu. Strój powinien być wygodny, lekki, nie krępujący ruchów, przewiewny. Stopy pozostawiamy bose. Tylko do relaksu,który wykonujemy na zakończenie ćwiczeń, ubieramy się cieplej. Bardzo dobrze zwłaszcza osobom początkującym ćwiczy się w grupie z nauczycielem ,który może szybko korygować błędy w wykonywaniu asan. Do ćwiczeń przystępujemy z pustym żołądkiem, można jednak wypić szklankę płynu. Można ćwiczyć godzinę po bardzo lekkim posiłku, po obfitym należy odczekać 4 godziny. Jeść można pół godziny po asanach.Przed ćwiczeniami należy opróżnić pęcherz moczowy. Nie wolno wykonywać asan po kilkugodzinnym pobycie na słońcu. Najlepszą porą do ćwiczeń jest wczesny ranek lub póżny wieczór. Ćwiczenia poranne sprawiają,że człowiek lepiej wykonuje swoją codzienną pracę, wieczorne natomiast usuwają całodzienne zmęczenie, odświeżają i uspokajają. We wszystkich asanach, a także w czasie relaksu należy oddychać przez nos, nie przez usta. Nie wolno wstrzymywać oddechu ani podczas dochodzenia do, ani podczas przebywania w pozycji. Kobiety podczas menstruacji nie powinny wykonywać w żadnym wypadku pozycji odwróconych czyli stania na głowie, świecy ani odmian tych asan. Żadnej asany nie wolno wykonywać na siłę, jeśli poczujemy ból lub nadmierne zmęczenie, przerywamy ćwiczenie. Błędne wykonywanie asan wywołuje złe samopoczucie już po kilku dniach. To wystarcza aby zorientować się, że ćwiczymy nieprawidłowo. Jeżeli sami nie potrafimy znależć błędu, należy zwrócić się do osoby kompetentnej o skorygowanie. Prawidłowo wykonywane asany dają uczucie lekkości i rześkości.

Ćwiczenia